Menu

Zapojení proudového chrániče

Zapojení proudového chrániče
Proudový chránič je dnes standardem v každé nové elektroinstalaci. Chrání osoby i zvířata před úrazem elektrickým proudem a v případě poškození izolace kabelu, zařízení, spotřebiče se automaticky vypne, čímž snižuje riziko vzniku požáru.
reklama konec reklamy

Proudový chránič (dále jen FI) je dnes povinnou a velmi účinnou ochranou. Neměl by proto chybět v žádné nově zrekonstruované elektroinstalaci pro každý obvod, ale i v přenosném stavebním rozvaděči apod. V praxi se však často setkávám s problémy, kdy chránič opakovaně vypíná nebo je špatně zapojen.

Obsah tohoto článku slouží pouze pro informační účely. Zapojení a úpravy elektrických zařízení jsou odbornou činností, kterou musí vždy provádět kvalifikovaný elektrikář s potřebnou odborností a zkušenostmi. Nesprávná instalace nebo zásah do elektroinstalace může vést k vážným bezpečnostním rizikům, jako jsou úrazy elektrickým proudem nebo požáry. Pro zajištění bezpečného provozu se proto vždy obracejte na odborníka.

ČSN 33 2000-4-41 ed2/2009

  • Fi musí být v každé nové elektroinstalaci a to pro každý okruh.
  • Koupelnové a umývací prostory rozhodně pod ochranu FI (zásuvkové i světelné).
  • Vyjímka, kde se FI nemusí použít je lednice, počítačové sítě či samotné PC či tam kde by vznikla škoda.
  • Veškeré zásuvky použivané laiky musí být pod ochranou FI.
  • Dřevostavby, mokré stavby, přenosný rozvaděč, aj.

Několik důvodů proč chránič padá a nelze jej nahodit

  • neprůchodný okruh tzn. někde je odpojený např. nulový vodič
  • špatné zapojení v rozvaděči (nejčastější)
  • nevhodný elektrospotřebič (např. motor - pouze fáze)
  • příliš mnoho elektrických okruhu na jeden chránič
  • porucha izolace kabelů
  • unikajicí proudy jsou větší než 0,30 mA
  • špatně zvolen typ Fi (A,AC,B,U)

V případě jakéhokoli problému s proudovým chráničem dbejte na svou bezpečnost i bezpečnost svého majetku a vždy kontaktujte kvalifikovaného odborníka – elektrikáře, nikoli hobby elektro-kutila. Neodborné zásahy mohou vést k vážným rizikům, včetně úrazu elektrickým proudem nebo vzniku požáru. Pro zajištění spolehlivého a bezpečného řešení se vždy obraťte na zkušeného elektrikáře.

Důležité upozornění: Číselná hodnota uvedená na proudovém chrániči, například 25 A, neoznačuje proud, při kterém chránič vybaví v případě přetížení. Jde pouze o maximální proudovou zátěž, kterou kontakty chrániče snesou, a to nikoli ideálně při trvalém zatížení. Pro obvod s jističem 25 A je z dlouhodobého hlediska vhodné zvolit proudový chránič s hodnotou 40 A. Na trhu jsou také dostupné kombinované přístroje, které spojují jistič a proudový chránič v jednom, a ty se nejčastěji využívají pro samostatné okruhy.

Níže přikládám zapojení proudového chrániče. Jedná se o jednoduchý náčrt rozvaděče, ve kterém je použit jeden chránič pro většinu elektroinstalace. Zásuvky pro lednici a počítač jsou však zapojeny mimo jeho ochranu.

Přívod TN-C vytvořen na síť TN-S 230V 50Hz

Níže je zapojení pouze třífázové zásuvky s připojením středního a ochranného vodiče. Obvod je chráněn třífázovým proudovým chráničem a jističem.



Ke stažení : Seminární práce o proudovém chrániči v PDF.

Proudové chrániče se dělí podle různých faktorů, jako je typ detekovaného proudu, časová prodleva vybavení, počet pólů, citlivost a kombinace s jističem. Existují typy AC, A, F, B a B+, které reagují na různé formy střídavého a stejnosměrného proudu. Podle časové prodlevy vybavení rozlišujeme okamžitě vybavovací chrániče a selektivní chrániče, které umožňují hierarchické zapojení. Chrániče se také liší počtem pólů, přičemž dvoupólové se používají pro jednofázové instalace a čtyřpólové pro třífázové. Citlivost chráničů může být vysoká (10–30 mA) pro ochranu osob, střední (100–300 mA) pro ochranu proti požáru, nebo nízká (500 mA a více) pro průmyslové aplikace.


Děkuji, že jsi se podíval(a) na můj článek!
Na webu mám spoustu dalších, všechny Ti rád přehledně vypíšu během okamžiku.
Napsáno: 21.1.2017
Přečteno: 225881x
Vytisknout článek
Sdílet:   | závadný obsah
Známka článku:  2 (hodnoceno 92x)

Diskuse k článku:

Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).

Jméno:

Opište kontrolní kód:
captcha
Zpráva:

b i url img code   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10



, | Pozor na uvedené info | 20.7.2024 odpovědět

Vzhledem k tomu, že si sem kutilové neelektrikáři chodí pro informace či rady k zapojení jejich elektroinstalací, by bylo dobré si dát pozor na správnost textu.

Příklad chyb:

- autor běžně v článku i komentářích píše o unikajícím proudu chrániče 0,30 mA nebo 0,10 mA. Správně je to 30 mA nebo 10 mA. To je rozdíl dvou řádů!

- v updatu z 11/2021 se píše:
"Silové kontakty (25A) na schématu jsou zvoleny pro jednoduchou bytovou rozvodnici s hlavním jističem 25A u elektroměru."
Vzhledem k tomu, že jistič nevybaví přesně na jmenovité hodnotě (zde 25 A), ale až při určitém násobku jmenovité hodnoty, nominální proud chrániče by měl být vyšší jak nominální proud jističe. Jinak by se mohlo stát, že se chránič bude přetěžovat

- i některé odpovědi v komentářích nejsou úplně přesné / bezpečné

Takže bych se držel doporučení, které autor uvádí na konci článku / updatu z 11/2021 a to:
"V případě potřeby se vždy obraťte na elektrikáře či revizního technika.!

Rozhodně pozor na náhodné články na internetu se špatnými informacemi, když jde o bezpečnost!

, | Nová trouba | 14.7.2024 odpovědět

Ahoj všem jdu si sem pro řadu . Bude se dělat nová kuchyňská linka a nova el trouba . Ale v bytě jsou ještě staré rozvody TN-C . .natáhnu nový kabel a jistič (B16 stačí ?)udělá se normálně zásuvka kde se spojí zem s nulou . Nebo se to musí udělat jinak ? Nebo je i potřeba proudový chránič ? Je to starý panelákovy byt. Mockrát děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 14.7.2024
Ahoj,
pokud není možné provést kompletní novou elektroinstalaci, existuje způsob a možnost natáhnout nový kabel s jističem a chráničem /případně rovnou použít jističo chránič a zapojit do současného rozvaděče, umožnuje-li. Pokud ne, tak z přívodu rozklemovat do menšího rozvaděče. Hodnota musí být uzpůsobená podle spotřebiče, uložení kabelu a dle elektroměrového jističe, vč. vhodného průřezu vodičů.
, odpověděl(a) na komentář výše 15.7.2024
Ano jisticochranic by se tam měl vejít . Poté budu už mít L Pe a N . Že ano ? Bude to pouze na troubu . Zbytek místnosti bude na jiný jisti a dvouzilovy.
icon , odpověděl(a) na komentář výše 17.7.2024
Ano, může to takto být TN-C (L,N) rozdělit na TN-S (L,N,PE), přes jističochránič či chránič a jistič a novým kabelem k troubě.
, | Proudový 380V | 16.1.2024 odpovědět

Zdravím... zrovna zapojuji třífázový proudový na elektrokotel 380V.... Horní vývod vpravo N zakreslený mám přímo na PEN. Jistič mám ve vedlejší místnosti a takže z něho jdu přímo na Fi a spodem rovnou do kotle..... přes stykač. Takže proč to zakreslení toho horního N na PEN?

icon , odpověděl(a) na komentář výše 17.1.2024
Dobrý den,
400V, přívod N do chrániče z PEN. Fázové vodiče do chrániče do svorek pro fáze. Z chrániče, vývody na jistič nebo spotřebič vč. N.
, | Proudový chránič | 9.1.2024 odpovědět

Dobrý den, ptám se, protože mně to zajímá... v baráku na chodbě je hl.rozvaděč(TN-C) s elektroměrem T1 a byt č.1 má 16A jistič(stará instalace v hliníku) a druhý byt č.2 má 25A jistič(po rekonstrukci v mědi)..když bych chtěl udělat rekonstrukci na měď a jistič vyměnil za 25A v bytě(2+1). V bytě by se dal nový rozvaděč, jakou 1F přepěťovou ochranu a proudový chránič by se měl správně použít..? v koupelně je boiler a pračka, v kuchyni myčka, sporák na plyn s troubou na elektřinu, varná konvice, mikrovlnka a lednice s mrazákem.. Předem děkuji za rozumnou odpověď.. M

icon , odpověděl(a) na komentář výše 9.1.2024
Dobrý den,
před elektroměrem musí být také jistič 25A (zvolit správný dle připojovacích podmínek + žádost). V novém bytě rozdělit síť z TN-C na TN-S, chránič zvolit podle zátěže, v tomto případě min. 25A 30mA. Avšak musím podotknout, že při rekonstrukci je již nutné na každý okruh použít jistič s chráničem či kombinovaný jističochránič. Přepěťová ochrana slouží před ochranou indukce vlivem blesku, zvolit dle parametru (v bytě T2, v případě drahé elektroniky zvolit T3, případně kombinaci).
, | zapojení Fi | 26.9.2023 odpovědět

Dd, právě jsem ve své praxi potkal ( RT 20let) cca 20ks instalací s 3f Fi zapojenými tak, že fáze procházejí přes Fi tak jak je zvykem ale Nvodiče jdou úplně mimo Fi a svorky pro N vodič jsou na Fi proklemovány/propojeny mezi sebou. A nejen že to nepadá/jde na táhnout, ale chránič reaguje na test. tlač. resp. vybaví na svod generovaný revizním přístrojem- konc. zásuvka 230V fáze/kolík. Co vy na to? Co tímto zapojením mohl kdo sledovat? Díky J. Kubát 7#######7

Příspěvek byl upraven autorem webu.
(12:02 26.9.2023) - telefonní kontakt byl odstraněn.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 26.9.2023
Dobrý den,
je to zajímavé zapojení, zvláštní je, že je to funkční. Chránič porovnává proud mezi fází a středním vodičem (nula), v případě překročení zvolené proudové hodnoty (např.0,30mA) vybaví. U přívodu je to možné takto proklemovat, ale vývody musí z chrániče jít na jednotlivé N svorky. Není tam více nulových můstku, které oddělují jednotlivé chrániče ? Případně nejedná se o jistočo-chránič a každý chránič má svůj okruh ?

Případně přiložte fotografii rozvaděče, to napoví více.
, | Připojení štípačky | 20.8.2023 odpovědět

Zdravím, mám dotaz ohledně připojení nové štípačky dřeva 400V na starý rozvod TN-C. Mám prodlužovací kabel 4 žilový a je možné vytvořit rozvodnou krabici(např. stavební rozvaděč) a vložit mezi štípačku a prodlužovací kabel abych vytvořil TN-C-S a mohl štípačku zapojit? V tom rozvaděči by byl chránič a rozděleno PEN na PE a N s jističem. Jen nevím jaký jistič ????.
Výrobce udává jištění pro štípačku jen max.8A, to nějak nechápu, proč takto málo.
A jaký typ chrániče případně?

Děkuji Soukup

icon , odpověděl(a) na komentář výše 20.8.2023
Dobrý den,
nejprve je potřeba změnit 4 kolíkovou zásuvku na 5 kolíkovou, kde budou tři fáze, N a PE. Včetně kabelu min. 5x2,5. Tento prodlužovací kabel připojit např. k rozvaděči na stavbu, kde musí být proudový chránič a jistič. Hodnota jističe by měla být max. do 16A, případně kombinace jističochraniče, který je běžně k sehnání na trhu (0,30mA).
, | Třífázový chránič | 3.7.2023 odpovědět

Zdravím,dostal jsem třífázový chránič zdarma..otázka je,zda bude fungovat,když napojím jen jednu prúchozí fázi na č.1 a č.2 na spotřebič

icon , odpověděl(a) na komentář výše 5.7.2023
Dobrý den Luboši,
pravděpodobně to fungovat bude. Jen možná nepůjde TEST tlačítko, ale má-li výrobce dokumentaci k vnitřnímu zapojení, tak lze zprovoznit test tlačítko dle příslušného zapojení např. L2-N.

Ale přeci jenom, toto nedoporučuji a nerad bych viděl 10
, | Proudový chránič | 25.11.2022 odpovědět

Dobrý den, velice oceňuji Vaše neustále odpovědi a rady na banální otázky! A tak bych se rád taky zeptal na jednu banálnost, jsem stále začínající elektrikář..
Budu dělat 3 nové pokoje, klasika, zásuvky, světla atd. Mám zde vedený nový přívod z hlavního rozvaděče 5x2.5 (měď) jištěný 1f 20A jističem, který bude hlavním přívodem pro ty 3 pokoje. Budu mít 4 zásuvkové (budu jistit 16A jističi) a 1 světelný (10A jistič) okruh.
1. Otázka zní: jaký vybrat proudový chránič?
2. Otázka: Bude proudový chránič fungovat, pokud je přívodní kabel jištěný pouze 20A jisticem? (Myslím tím, nebude mi při zkratu vyhazovat místo proudového chrániče právě ten 20A jistič v hlavním rozvaděči?)

Předem děkuji za případnou odpověď, s přáním hezkého dne, Libor.
_________________________________
Vloženo z následujícího již smazaného příspěvků:

Doplnění pro správné pochopení..
Z toho 5x2.5 přívodu bude samozřejmě rozvaděč ve kterém by byly 4 16A jističe a 1 10A + proudový chránič..

icon , odpověděl(a) na komentář výše 28.11.2022
Dobrý den,
3x2,5 nemůže být jištěno 20A. Doporučuji minimálně kabel 3x6 (5x4) a jistič 25A pro 4x16A zás.okruhy a 10A pro sv. okruhy. Dle aktuálních informací, je nutný na každý takovýto okruh zvolit samostatný proudový chránič. Tedy chráničů by mělo být celkem pět.

1.
4x PFL6-16/1N/B/003
1x PFL6-10/1N/B/003
(včetně zabudovaného jističe)

2.
Chránič neslouží primárně pro zkrat, od toho je jistič. Fungovat bude vždy (vybaví - rozepne), když proudový rozdíl bude více jak 300mA.

Tabulka jištění dle průřezu a uložení kabelu:

http://www.kabelyvodice.cz/technicka-podpora/tech_proud_zat.php
, odpověděl(a) na komentář výše 21.12.2022
Dobrý den, kabel 5G2,5 můžete jistit 20A jističem a to v případě, že při plné záteži nebude v zásuvce pokles větší než 10V.
To stanovuje norma, tabulky jištění vodičů podle průřezu jsou napočítané na délky vodičů do 100m.

Samozřejmě musíte mít i spočítané zahřívaní kabelu při této zátěži. Pokud vám to vychází, můžete použít i 3G1,5 na 16A tak jak to májí výrobci některých HF07 kabelů schopných snášet v běžném provozu teploty jádra až 70°C
, | Prodloužení přívodu | 23.4.2022 odpovědět

Dobrý den,
potřebuji předělat rozvaděč a budu mít krátký přívodní kabel, který vede do proudového chrániče. Je možné přívod v rozvaděči prodloužit? Pokud ano, jaký je doporučený způsob?

icon , odpověděl(a) na komentář výše 26.4.2022
Dobrý den,
určitě je to možné. Spojky existují. Někdo to dělá přes wago, věneček, din svorkovnice či kabelovou lisovací spojku. Všechny řešení nadimenzovat na proudovou hodnotu jističe a ještě kousek nad. Spoj provést kvalitně. Samozřejmě se jedná o přívodní kabel přes který vede vše a bylo by nejlepší přívod udělat vcelku. Taky je potřeba myslet na to, zda je to měď na měď či hliník na měď.

Např. SLV-SV 6
, | Rozdělení obvodu | 10.2.2022 odpovědět

Dobrý den, moc hezky popsáno. Chtěl bych se jen zeptat, zda musí být musí být odděleny okruhy i na svorkovnici PE, pokud nejsou pod PCH. Oddělení na N je jasné..

icon , odpověděl(a) na komentář výše 15.2.2022
Dobrý den,
pokud jsou okruhy bez proudového chrániče. Musí být oddělené. Například na svorkovnici PE.
, | Hlavni a podradne PCH | 20.1.2022 odpovědět

Dobrý den, rekonstruuji starý dům, ve kterém budou podružné rozvaděče (přízemí, byt v patře, byt v přístavbě a dílna). Připojení je 3F 25A. Od jednotlivych rozvadecu budou samostatne větve s ochranou PCH 30mA. Chtěl bych ale na hlavnim přívodu udělat PCH řekněme 300mA, tedy celý dům by jel přes hlavní PCH 300mA a poté by se vybrané větve od rozvaděčů podřadně chránily PCH 30mA. Větve které by v rozvadeci přes podruzny PCH pripojene nebyly - (například ta lednice) by tedy šly pouze přes ten hlavni PCH 300mA.
Je možné to takto udělat a doporučil byste mi toto řešení?
Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 23.1.2022
Dobrý den,
hlavní PCH je celkem zbytečný (pokud to nevyžaduje norma či dokumentace, selektivita,...), ten bych nahradil vypínačem, neboť všechny okruhy jsou okruhy chráněny PCH - dva za sebou se nedávají, postrádá to smysl, vypne to ten na okruhu, vše ostatní poběží, kdežto by vyhodil hlavní a to všechno. A ano, lednice není nutná, avšak je z důvodu "provozních ztrát" - při vybavení mrazák nerozmrzne. Ale nevím, co na to říkají aktuální normy.
, | TN-C-S | 19.12.2021 odpovědět

Dobry den,
myslim, ze uz rozumim zapojeni TN-C a TN-S, ale stale nejak nechapu TN-C-S, pokud:

1) Z elektromerneho rozvadece do podruzneho rozvadece prichazi L1, L2, L3 a PEN:
Na PEN svorkovnici pripojim PEN z TN-C, N na vstup chranice, N z TN-S (bez zabezpeceni chranicem) a PE z TN-S.
- Je treba dodrzet poradi vodicu na PEN svorkovnici, tak aby za PEN vodicem z elektromerneho rozvadece byly vsechny PEN z TN-C obvodu, pak vsechny N z TN-S obvodu a nakonec PE z TN-S obvodu, kvuli tomu aby zpetne proudy protekajici N vodici netekly pres PE vodice? Nebo na poradi vodicu na svorkovnici nezalezi?
- Neni treba PE svorkovnici oddelit od PEN a prizemnit ji? A jak se to pripadne da v byte udelat?

2) Z elektromerneho rozvadece do podruzneho prichazi L1, L2, L3, PE a N:
V TN-S pujde N na vstup chranice a take na N okruhu mimo proudovy chranic.
- kam pripojim PEN z TN-C okruhu? Pokud na PE, je treba dodrzet poradi dratu na PE svorkovnici, tak aby za PE vodicem z elektromerneho rozvadece byly vsechny PEN z TN-C obvodu a pak az PE z TN-S nebo na tom nezalezi?

Dekuji za odpoved.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 23.1.2022
Dobrý den,
z elektroměru do rozvaděče do bytu vede síť TN-C (fáze, žlutozelený). Poté je potřeba žlutozelený (PEN) rozdělit zvlášť na modrý a žlutozelený, tím se stává síť TN-S.
, | LED světla | 14.12.2021 odpovědět

Dobrý den chtěl jsem se zeptat. Mám v bytě v rozvaděč rozděleno PEN na PE a N. Mám 3 okruhy světel které nejdou pře PCH. Resp přívod rozdělen z PCH do jističe 10A na světla musí být kabel N na svorkovnici zvlášť od chráněných okruhů? Protože jakmile sepnu vypínač tak mi PCH vybaví

, odpověděl(a) na komentář výše 14.12.2021
Dobrý den děkuji za názornou ukázku prostě jen mi to přišlo logické že ty světla jako nechranena mají být na jiné N svorkovnici. Teď už je uzpůsobit rozvaděč tak aby vypadal jak má. Zatím jej mám jen pracovně zapojen a este jednou děkuji problém vyřešen
icon , odpověděl(a) na komentář výše 18.12.2021
Dobrý den,
ano, okruhy bez proudového chrániče musí být odděleny. Aktuální norma hovoří o tom, že každý okruh - tedy i světelný musí být pod proud. chráničem.
, | Poznámka: | 23.10.2021 odpovědět

Dobrý den, pěkný článek. Většinou souhlasím. Máte to ale už poněkud zastaralé a je tam několik faktických chyb - doporučuji aktualizovat.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 25.10.2021
Dobrý den,
děkuji, o jaké vážné chyby se jedná konkrétně ?
, | rozvaděč v bytě | 6.10.2021 odpovědět

Dobrý den,
koupil jsem byt s funkčními rozvody v hliníku dvoužilový. Nechci celou novou rekonstrukci, pouze vytvořit novou elektřinu 3 okruhy do koupelny. Můžu použít proudových chránič před 3 jističe do koupelny, když zbývající okruhy v bytě dostanou pouze nové jističe (zůstanou 2 žíly).

icon , odpověděl(a) na komentář výše 12.10.2021
Dobrý den,
doporučuji udělat kompletní rozvody vč. nového přívodu. A jinak ano, je to možné takto udělat. Pokud to bude oddělené od nové a staré instalace.
, | Zapojení 380v | 14.7.2021 odpovědět

Dobrý den koupil jsem vířivku co má napojení na 380v dle prodejce stačí jistič 16a c třetí generace teď dotaz do garáže mám natahlí starý rozvod 380v 4 žíly na tři stare zásuvky 380 čtyřkolíkové mohu v garáži ty zásuvky zrušit udělat na stávající přívod nový rozvaděč s jisticem a proudový chráničem a rozvodem 5 vodičů?starý přívod je asi v hliníku o průměru vodiče asi 7mm jisteno na domě 30A jističem a jaký proudový chránič byste doporučil děkuji za odpověď

icon , odpověděl(a) na komentář výše 17.7.2021
Dobrý den,
určitě bych udělal nový rozvaděč a vytvořil síť TN-S s ochranou přes proudový chránič s rychlejším vypínacím proudem v mA (10mA) + jistič dle výrobce, avšak záleží na připojovaném motoru a dalším zařízení (ohřev, trysky, filtrace,..). Přívodní vodiče se zdají vyhovující. Vzhledem k tomu, že se jedná o vířivku, kde hrozí smrtelný úraz elektrickým proudem, doporučuji se obrátit na odbornou osobu, také pro jistotu vše nechat zkontrolovat revizním technikem, zda je vše v pořádku po zapojení. Nutné je dodržovat veškeré IP ochrany, rozvést na jednotlivé kovové části PE vodič o vhodném průřezu. Před každým použitím či častěji zkoušet tlačítko TEST.
, | Zapojení bazénu | 17.6.2021 odpovědět

Dobrý den,potřeboval bych zapíjet bazénový rozvaděč co mám v šachtě a nevím si rady. Jde o připojení ze sítě,zapojení filtrace s UV lampou a světla.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 19.6.2021
Obrátil bych se na odborníka - elektrikáře.
, | chránič | 19.5.2021 odpovědět

Dobrý den,děkuji za odpověď.Ještě bych se chtěl zeptat jestli můžu dát PCH na napájení transformátoru když je tam jen černý a modrý drát.Transformátor bude napájet světlo v bazénu,které bude na 12v.Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 19.5.2021
Ano i zde musí být proudový chránič.
, odpověděl(a) na komentář výše 7.9.2021
rád bych věděl jak zapojíte FI na trafo když nemá třetí vodič
icon , odpověděl(a) na komentář výše 9.9.2021
Proudový chránič porovnává rozdíl proudu mezi nulovým a fázovým vodičem.
, | chránič | 13.5.2021 odpovědět

Dobrý den,chci se zeptat jestli je možné zapojit PCH na 3f.motor protiproudu u bazénu.Kde do ovládací krabičky vede kabel 5Jx2,5.V ovládací krabičce je stykač a motorová ochrana.Z ovládací krabičky pak vede kabel cysy 4x2,5.Chtěl bych vědět když dám na přívod do ovládací krabičky PCH jestli mi nebude vybavovat když z krabičky k motoru je kabel bez modrého vodiče.Díky,

icon , odpověděl(a) na komentář výše 19.5.2021
Ano, lze a dokonce musí a to PCH s rychlejším odpojením. Záleží na izolaci motoru
, | přívod do stodoly | 4.5.2021 odpovědět

Dobrý den,
mohu přivést elektřinu do stodoly od domu (vzdálenost cca 70 metrů) 4p kabelem napojené z krabice v soustavě tn-s (kabel tedy připojen jen na L1 L2 L3 PE) a následně ve stodole rozdělit tento 4p kabel na soustavu tn-s (přes proudový chránič) tedy na L1 L2 L3 PE a N ??

Děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 5.5.2021
Dobrý den,
ANO, lze: 4 vodičový kabel - L1,L2,L3, PEN je síť TN-C. Ve stodole bude potřeba přidat nový rozvaděč a v tomto rozvaděči poté vytvořit síť TN-S (L1,L2,L3,N,PE) a zapojit proudový chránič s jističem.
, odpověděl(a) na komentář výše 8.5.2021
je tedy možné na soustavu tn-s napojit kabel do soustavy tn-c a ten tedy následně rozdělit na soustavu tn-s? ale v soustavě tn-s přeci není vodič PEN ale PE a N, takže by se na PE napojoval PEN (tn-c) a ten by se pak následně rozděloval opět na PE a N. jde především o bezpečnost.
icon , odpověděl(a) na komentář výše 9.5.2021
Pokud dobře chápu: přívodní kabel od domu bude TN-C (fázové,PEN - 4 vodiče), ve stodole v novém rozvaděči se rozdělí na TN-S (fázové, PE+N) v novém rozvaděči. Důležité je také zvolit správný průřez vodiče a jištění u domu.

Pokud se již v domě nachází rozvod TN-S, tak z hlediska bezpečnosti je nutné provést správné připojení ze sítě TN-S na TN-C, je to možné je potřeba přívod správně zapojit v rozvodnici.
, odpověděl(a) na komentář výše 12.5.2021
Ano, přívodní kabel od domu bude v hliníku 4x16mm2, ale nejsem si jistý napojěním na stávající rozvod - veden v mědi o průřezu 2,5mm2, dále v hliníku s průřezem 4mm2 a na to by se napojil onen přívodní kabel do stodoly.

prošel jsem cele vedení a v domě je 400v rozvod od rozvaděče veden nově v 5ti lince v mědi (do prvních rozvodných krabic-odtud opět jen 4 kabely v hliníku), ale N vodič není v rozvaděči zapojen jelikož je celý tento rovod veden v TN-C soustavě (všechny spotřebiče se zastrčkou na 4 koliky). takže by to šlo napojit z nejbližší krabice.

v případě že by se do budoucna předělávalo na soustavu TN-S (což je nepravděpodovné vzhledem ke složitosti vedení) musel by se PEN vodič přívést už od rozvaděče - tedy před rozdělením na PE a N - chápu to dobře?

následně ve stodole je vhodné provést přizemění rozvodu (PEN vodič před rozdělením)??
dále jak určím nejvhodnější proudový chránič?
jistič asi 3f 16A, dále jeden 16A na zásuvkový a 10A na světelný obvod.
icon , odpověděl(a) na komentář výše 19.5.2021
Prosím o zaslání fotek rozvaděče, na můj e-mail. Nakreslím Vám schéma.
, | Dotaz prosba | 4.4.2021 odpovědět

Dobrý den mohl bych poprosit o schéma zapojeni na karavan pro 5 žilovy 380v privod a 3 fázový proudovy chránič a tři okruhy zásuvek a světel ? Zásuvky mám 3x2,5 nevím zda je třeba 3 fáze hlavní jistič, a 4 Pin proudovy chránič a 3 single jističe pro každý okruh, nebo stačí přoudovy chránič ( Ampéry jaké?) a tři jističe 16A jde o úpravu foodtrucku z 230 v na 380 děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 4.4.2021
Dobrý den,
napište mi, prosím, na mou e-mailovou adresu. Děkuji.
, | bojler | 25.3.2021 odpovědět

Zdravím. Zapojuje se bojler na proudový chránič? Případně jak?
Zvlášť, když má vlastní pojistky přímo udělané už u elektroměru?
Díky

icon , odpověděl(a) na komentář výše 26.3.2021
Samozřejmě, ba je to i povinné. U popisované varianty, bych udělal malý rozvaděč s proudových chráničem a jističem (či již hotové řešení proudový chránič s jističem). Zapojení je obdobné jako u domovního rozvaděče.
, | Zkrat | 11.12.2020 odpovědět

Dobrý den,chci se zeptat jestli se může jističochránič poškodit zkratem,který byl za jiným chráničem(zkrat na propojovací liště 3fáze).Na jističochrániči nefunguje test na vybavení.Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 12.12.2020
Dobrý den,
ano, každý zkrat je nežádoucí (platí pro jakýkoliv el. zař.) a může ovlivnit správnou funkci. Tlačítko TEST je nutné u chrániče v určitých intervalech pravidelně zkoušet. Nereaguje-li chránič na tlačítko TEST je nefunkční a vadný. Proto je nutné ho okamžitě vyměnit za funkční. Proudový chránič není totéž, co jistič, tudíž zkrat ho 100% poškodil.
, | Proudový chránič. | 6.12.2020 odpovědět

Krásné,praktické a srozumitelné. Děkuji.

, odpověděl(a) na komentář výše 17.9.2021
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na zapojení více chráničů při zapojení více světelných okruhů, zapojují se chrániče na světelné okruhy vedle Hlavního 3f ficka nebo za něj? A proč tomu tak je? Děkuji S.
, | Podruzny rozvadec | 27.11.2020 odpovědět

Chapu-li správně vaší poznámku s bazénem, neměl by tedy být problém na již jisteny okruh dát podřízeny rozvadec, například k bazénu, a v něm mít další fi. Pokud proud uteče jen z a zpět do chrániče. Je to tak?

icon , odpověděl(a) na komentář výše 1.12.2020
Mít podřadný rozvaděč (jistič+proudový chránič) je pro bazén nejideálnější a nejbezpečnější řešení. Nevím, jaké jsou podmínky pro bazény ve vyhlášce, ale osobně bych použil chránič s vybavením už od 100mA místo 300mA.
, | Proudový chránič na tr | 14.9.2020 odpovědět

Dobrý den, chci se zeptat chtěl bych si z okruhu zásuvek z krabičky dodělat 4 zásuvky na terasu. A v jedné bude bazénová filtrace je možné abych si za okruhem udělal proudový chránič s jističem jen na ty 4 zasuvky? Děkuji

, odpověděl(a) na komentář výše 14.9.2020
Ještě k tomu v rozvaděči ještě žádný chránič nemám je se chci zeptat jestli může být na odbočce trasy
icon , odpověděl(a) na komentář výše 6.12.2020
Ano, lze to tak udělat. Způsobu je mnoho.
, | proudový chránič | 23.7.2020 odpovědět

Dobrý den, v dřevostavbě máme elinstalaci z roku 1981. V rozvaděči jsou jističe - černé na 6, 10 a 15A. Nemám žádnou dokumentaci (dědictví) a nemám jistotu, je li instalace chráněna proudovým chráničem. Že jsem absolutní laik jistě nemusím zmiňovat. Děkuji za odpověď.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 25.7.2020
Dobrý den,

tato instalace proudový chránič určitě nemá.
, | Chránič s jističem | 15.6.2020 odpovědět

Dobrý den, chráněný nulový vodič se poté spojí s PEN ? A platí logika chrániče i na jistič s integrovaným chráničem ? (B16+fi) Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 16.6.2020
Dobrý den,
střední (nulový) vodič, pro obvody chráněné (skrze FI) se nepřipojují společně ke svorkovnici PEN. Pokud je kombinovaný chránič+jistič zapojení je stejné.
, | Pripojeni | 7.6.2020 odpovědět

Dobry den,
Lze do Fi zapojit starsi rozvod 400V, kde mam na vodici pouze 4zily?

Dekuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 12.6.2020
Dobrý den Michale,

pokud tam jsou fázové a střední (modrý) vodič, prakticky ano. Ale bylo by vhodné a je potřeba natáhnout zvlášť žlutozelený, aby byla zajištěna 100% funkční ochrana. Nová vyhláška vyžaduje 100mA FI pro 400V.
, odpověděl(a) na komentář výše 24.9.2020
Proudový chránič nelze použít v čtyřvodičové soustavě.
, | stykač | 1.6.2020 odpovědět

Dobrý den, může být v systému s proudovým chráničem za jističem připojen stykač ?

icon , odpověděl(a) na komentář výše 1.6.2020
Ano, bez problémů.
, | Proudovy chranic | 19.5.2020 odpovědět

Dobrý den, chtěl bych se zeptat když jde do krabice z chrániče vodič L, N a PE lze připojit 1. zásuvku ze všemi vodiči a 2.zásuvku pouze L a PE, protože k ní jde kabel bez vodiče N. Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 19.5.2020
To fungovat nebude. Vzhledem k tomu, že přívod k druhé zásuvce je pod proudovým chráničem.
, | Chránič | 16.3.2020 odpovědět

Dobrý den chci se zeptat jestli je vhodné zapojit přes chránič i oběhového čerpadlo na topeni. Dekuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 17.3.2020
Zkuste to. Neznám zapojení oběhového čerpadlo, pokud je připojení fáze a střední vodič (modrý), měl by proudový chránič být zapojen.
, | Chránič | 12.3.2020 odpovědět

Zdravím, chtěl bych se zeptat kolik ampér má mít třìfázový chránič na 8 zasuvkovych okruhů cca 25 zásuvek. Děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 12.3.2020
Záleží dle celkového příkonu a na jističi pro daný zásuvkový okruh. Dle toho volit silové kontakty PCH.
, | chránič | 16.2.2020 odpovědět

Dobrý den,ještě bych měl dotaz,když použiji více chráničů jestli můžou být všechny chrániče zapojeny modrý vodič na výstupu na stejnou svorkovnici.Děkuji Josef.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 16.2.2020
Nemohou. Co jde z chrániče se musí vracet i zpět (proud), takovéto zapojení bude nefunkční.
, odpověděl(a) na komentář výše 17.2.2020
Děkuji za odpověd.Takže každý chránič musí mít svojí svorkovnici na modrý vodič kde napojím chráněné okruhy?
icon , odpověděl(a) na komentář výše 17.2.2020
Ano, přesně tak. Důležité je taky, aby střední (modrý) vodič nebyl někde propojen se zelenožlutým.
, | chránič | 15.2.2020 odpovědět

Dobrý den,chci se zeptat jak mám zapojit proudový chránič do staré elektroinstalace ve které ještě není modrý vodič.Mám místo modrého zapojit zelenožlutý?Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 16.2.2020
Domnívám se, že při zapojení do staré instalace, bude chránič vybavovat. Nedoporučuji.
, odpověděl(a) na komentář výše 19.3.2021
V soustavě TN-C je použití proudového chrániče zakázáno
, | Zapojení rozvaděče RD | 9.2.2020 odpovědět

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jakým způsobem má být zapojen rozvaděč v novostavbě. Podle mého známého revizního technika mají být podle nové normy například světelné okruhy svůj vlastní proudový chránič a zároveň, že spoustu okruhů kde se například člověk nedostane na koncovou zásuvku rukou nemusí být za chráničem. Co jsem se setkal v minulosti se zapojením proudových chráničů tak platilo "dle staré normy", že vše musí být za proudovým chráničem. S tím, že koupelna a wc mají mít vlastní proudový chránič a lednice se může dát před proudový chránič. Chtěl bych se tedy zeptat jaké je správné zapojení?? Dle staré normy-tedy vše za chráničem nebo jak zmínil známý revizní technik, že vše za chráničem, ale světelné obvody buď za samostatným jednofázovým chráničem a nebo raději vůbec a zásuvky např. pro myčku nemusí být za chráničem. Děkuji za odpověď

icon , odpověděl(a) na komentář výše 9.2.2020
Dobrý den, revizní technik má pravděpodobně pravdu a ví více než Já. Už nějakou dobu platí, že proudový chránič by měl být na každý zásuvkový okruh (byť na ně člověk nedosáhne) vč. těch světelných. Zřejmě se opírá o normu 33 2000-4-41 ed.3. Jedná-li se o novostavbu je potřeba udělat elektroinstalaci tak, jak je znázorněno v dokumentaci, ve které by mělo být zapojení rozvaděče.
, odpověděl(a) na komentář výše 9.2.2020
Bohužel žádnou dokumentaci nemám. Jedná se o RD souseda známého a projekt který má k domu je pouze ořezaný pro stavební povolení. Každopádně děkuji za odpověď. Mějte se
, | Zapojení chrániče | 5.2.2020 odpovědět

Dobrý den, omlouvám se, dotaz měl znít: může být jistič před chráničem? A přidávám ještě jeden: Mají všechny chrániče vstup shora? Mám chránič Kania JLV4-63/2, na kterém nevidím žádné označení. Předem děkuji za odpověď.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 6.2.2020
Zapojení chrániče určuje výrobce, typ Kania JLV4-63/2 nemohu dohledat. Proudový chránič musí být vždy za jisticím prvkem. Je potřeba také řešit In chrániče a jističe.
, | Zapojení chrániče | 4.2.2020 odpovědět

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda je možné mít jistič až za chráničem. Děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 5.2.2020
Ano, je to možné, ale chránič by měl být předjištěn.
, | Chránič | 20.1.2020 odpovědět

Dobrý den, chtěl bych se zeptat kolik okruhů můžu zapojit na jednofázový chránič?Děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 21.1.2020
Dobrý den,
okruhu může být kolik chce, je důležité nepřekročit procházející proud skrze proudový chránič. Na proudovém chrániči je vyznačeno např. 25A, 003... 25A udává hodnotu silových kontaktů.
, odpověděl(a) na komentář výše 22.1.2020
Dobrý den, děkuji za odpověď. Ještě se chci zeptat jak poznám kolik každý okruh odebírá ampér? A jestli jde chránič zapojit do sítě bez modrého nuláku. Děkuji.
icon , odpověděl(a) na komentář výše 22.1.2020
Kolik teče ampér skrze okruh lze zjistit výpočtem všech zařízení pomocí P=U×I (I=P/U) P=příkon. Nebo pomocí ampérmetru (tzv. klešťakem) či digitálním měřidlem, který je měřením ampérů vybavený.
, | zapojení | 24.12.2019 odpovědět

Mám dotaz? Jde udělat krátkou jistící ochranu kousek káblu//zástrčka-chránič IP30 4 pol-zásuvka// a zapojení1+2volné ,3 hnědá fáza,N modrý nulák a zem propojena vedle jističe od zástrčky do zásuvky . Bude to fungovat? Jedná se mi o to , když dělám něco na zahradě na 220V, abych to měl jako chránící mezikus a při zkratu mi to vyhodilo v tom mezikuse a nemusel jsem běhat až na hlavní proudový chránič do domu. Čtu tady , že musí být do FI všechny přivaděče a já tam mám jen 0+fáza?Děkuji předem za objasnění a přeji hezký den.Vlada

icon , odpověděl(a) na komentář výše 26.12.2019
Zdravím Vláďo,

z textu jsem trochu zmaten. Funkce je obdobná u přenosných rozvaděčů, kde je funkce totožná jako v hlavním domovním rozvaděči. Sám tento způsob zapojení mám na zahradě pro napájení filtrace k bazénu. Fungovat to bude, avšak musí být správně zapojeno tzn. co jde z chrániče ven (fáze), tak musí i zpět (střední vodič N) - uzavřený okruh.
, | Opačné zapojení | 10.5.2019 odpovědět

Je možné zaměnit svorky?
Myslím tím přívody dole a výstupy nahoře a naopak?

icon , odpověděl(a) na komentář výše 4.8.2019
Nikoliv. Každý výrobce na daném výrobku vždy uvádí způsob zapojení. V případě nedodržení se může stát, že PCH nebude správně fungovat. Doporučuji vodiče nastavit a zapojit je správně.
, | Program na schéma | 3.5.2019 odpovědět

Dobrý den,
mám dotaz trošku mimo téma. Je možný tento program, v kterém je schéma kreslené někde sehnat abych si nakreslil rozvaděč? Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 10.5.2019
Dobrý den,
Tento nákres byl vytvořen v malování pro jednoduché pochopení. Pro plánování elektroinstalace doporučuji ProfiCad.
, | zapojení | 23.4.2019 odpovědět

dobrý den jak mám zapojit proudový chránič který mám na 230v a mám přívod od rozvaděče 400v tedy 3fázový děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 23.4.2019
Dobrý den,
z přívodu si vzít jednu ze tří fází a zapojit do FI.
, | dotaz | 15.9.2018 odpovědět

Když mám přívod fáze, nula a zem, je zapojení chrániče stejné?

, | náčrt | 26.8.2018 odpovědět

Kde je ten náčrt zapojení? Nic tu nevidím.

, | - | 11.2.2018 odpovědět

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak by vypadalo zapojeni, když mi jde od hodin místo modrého v nákresu, šle u mě jde zelenozluty? Děkuji

icon , odpověděl(a) na komentář výše 15.2.2018
Pokud jde do rozvaděče žlutozelený a fáze, tak je nutné rozdělit L, PE(N) na L,N,PE.
, | Chranič | 8.2.2018 odpovědět

A proč lednice se nezapojuje přez proudový chránič? Děkuji.

icon , odpověděl(a) na komentář výše 8.2.2018
Lednice i PC se samozřejmě na proudový chránič mohou dát. Jde spíše o provozní důvody.
Jak se nejčastěji uvádí: Odjedete na čtrnáct dní na dovolenou a hned druhý den co jste pryč nehezky zahoupe síť a chránič vypne. Obsah lednice fuč, obsah mrazáku nejspíš také fuč.
, | chránič | 16.1.2018 odpovědět

Jak zapojit třífázový chránič se sítí 230 V .

icon , odpověděl(a) na komentář výše 16.1.2018
Nelze, bohužel
, odpověděl(a) na komentář výše 1.11.2021
Jen doplním možnost připojení 3 fázového (4 pólového) proudového chrániče do 1f sítě 230V.
Možné to je (https://www.elektroprumysl.cz/elektroinstalace/nejcastejsi-chyby-zapojeni-proudovych-chranicu), kapitola "Čtyřpólový chránič" a toto zapojení je stejné jako na vstup chrániče přivedl 3x380V(400), ale použil jen jednu fázi na výstupu (L+N+PE).
Nicméně proč byste to dělal, snad jen jako přípravu na budoucí rozšíření elektroinstalace.
, | Proudový chránič | 30.5.2017 odpovědět

Pro začínajícího studenta elektro, skvělá pomůcka.
Přesto bych měl drobnou výhradu (jsem si vědom, že obrázek rozváděče pracně vytvořeným v malování ve windows, je pouze pro pochopení principu funkce chrániče v domovním rozvodu elektrické sítě). Myčka a pračka by neměly být jištěny jediným jističem. Jsou to dva spotřebiče s relativně vyšším příkonem a navíc, většinou nesdílí stejnou místnost (v případě RD). Proto doporučuji uvedené spotřebiče jistit zvlášť s tím, že ke každému povede přímý přívod 3x2,5 z RS, přičemž proudový chránič může být pro oba dva společný, já to odděluju i chráničem. Vyplývá to z letitých zkušeností, nejen mých - to hlavně.
Ještě bych se chtěl zmínit o rozvržení použití fází v třífázovém připojení rozvaděče. Dnes se staví s projektovou dokumentací, takže není problém si vyváženě rozvrhnout zatížení každé fáze dle účelu. Já používám dvě fáze výhradně pro zásuvkové obvody a třetí pro osvětlení. Nevznikají tím problémy při zapnutí vysokoodběrového zařízení ve smyslu postřehnutelného pohasnutí osvětlení, připojeného na stejnou (jednu) fázi. Bohužel, v jednofázové síti toto řešení není proveditelné (bez vyrovnávače napětí a proudu).
Chci tvůrce pochválit za dobrý nápad podělit se s touto problematikou. Já sám, jsem se před mnoha lety potil při hledání důvodu, proč mi chránič stále padá. Kvůli hloupé záměně N vodičů, opomenutém připojení vodičů L do chráněného obvodu, jsem tehdy o pár hodin navíc nenudil.
Jak jsem měl možnost zjistit, je ještě dost elektrikářů (těch starých fachmanů), kteří si stále jedou po svém, i když podle norem, pořád nechápou podstatné prvky v elektroinstalaci zvyšující bezpečnost uživatelů a jejich majetku. Jen tak pro příklad: HOP (hlavní ochranná přípojnice), svodiče přepětí aj.
Tak hodně zdaru v další tvorbě ;)


Jste ztracení v hledání menu? Nemusíte hladovět! Stačí kliknout na tu malou hamburgerovou ikonu v pravém horním rohu.