Menu

Zkušenost s celoročními pneumatikami

Zkušenost s celoročními pneumatikami
Jako řidič, který ročně najede přes 20 tisíc kilometrů osobním vozidlem, jsem dlouho řešil, zda jsou lepší sezónní pneumatiky nebo celoroční. Po několika letech používání mohu říct, že celoroční pneumatiky mi vyhovují více. Nemusím se starat o přezouvání dvakrát ročně, šetřím čas i peníze a v terénu i na silnicích jsou v pohodě. Samozřejmě mají své limity, ale pro mé potřeby jsou ideálním řešením.
reklama konec reklamy

Nejdůležitější důvody jsem už zmínil v úvodu článku, ale protože se v mém okolí i v pracovním kolektivu často řeší výhody a nevýhody různých sezónních pneumatik nebo se debatuje o kvalitě podle značky, rozhodl jsem se podívat blíže na hlavní parametry a funkčnost jednotlivých typů. Cílem je odpovědět na otázky, které v těchto, občas vášnivých konverzacích nejčastěji zaznívají a pomoci tak s výběrem pneumatik, které budou nejlépe vyhovovat konkrétním podmínkám a potřebám každého řidiče.

Osobní zkušenost: Roky s celoročními pneumatikami: Vyplatí se?

Nejdříve se trochu představím, aby bylo jasné, z jaké zkušenosti vycházím, když tvrdím, že mi celoroční pneumatiky nejvíc vyhovují. Jsem aktivním řidičem už 14 let a najezdil desítky tisíc kilometrů. Přesto si pořád nepřipadám jako "ostřílený" řidič – silnice mě dokáže překvapit každý den. Denně jsem dojížděl 80 kilometrů do práce a zažil jsem si snad všechny možné situace: od rozpáleného asfaltu s teplotou 40 °C, po ledovku a sněhové závěje na dálnici, kterou nikdo ze silničářů nestihl prohrnout. A když už byla dálnice pod vodou kvůli přívalovým dešťům, taky jsem to zvládl bez sebemenších nejistot.

Často se pohybuji i v horách, Krušné hory mám prakticky za rohem. Projíždím neprohrnutým sněhem a připadám si občas jako sněžný pluh. I v létě jsem neměl problém na písečné pláži v Bibione a někdy moje cesty vedou i přes polní, bahnité a kopcovité trasy. Občas za sebou táhnu i těžký přívěsný vozík.

IMG_20231202_143715.jpg IMG_20231202_144412.jpg

Je pravda, že za poslední dva roky mám auto s Haldex 4x4 pohonem, což z jízdy dělá úplně jiný zážitek ve srovnání s mými staršími předokolkami. Ale co se nemění? Celoroční pneumatiky. Ty mě nikdy nezklamaly. Hodně záleží na řidiči za volantem, jak své auto umí ovládat a poradit si s danou situací a předpokládat nějaké riziko s ohledem na rychlost vozidla.

Srovnání letních, zimních a celoročních pneumatik:

Letní pneumatiky

Jsou speciálně navrženy pro teplejší měsíce, kdy se teplota vzduchu pohybuje nad 7 °C. Mají tvrdší směs, která zaručuje lepší přilnavost na suchých i mokrých silnicích a jsou přizpůsobeny pro rychlejší jízdu.

Výhody:
  • Výborná přilnavost na suché i mokré vozovce – Díky speciální směsi a vzorku poskytují letní pneumatiky optimální trakci v teplých podmínkách, což zlepšuje ovladatelnost a zkracuje brzdnou dráhu.
  • Nižší opotřebení – Tvrdší směs znamená menší opotřebení při vysokých teplotách, takže letní pneumatiky vydrží déle při použití v odpovídajících podmínkách.
  • Úspora paliva – Nižší valivý odpor zlepšuje spotřebu paliva.
Nevýhody:
  • Nesnadná jízda v zimě – Letní pneumatiky jsou nevhodné pro chladné počasí a mohou se stát velmi kluzkými na sněhu, ledu a při teplotách pod 7 °C.
  • Nutnost přezutí – Vyžadují výměnu za zimní pneumatiky s příchodem chladného období.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou navrženy pro chladnější měsíce, kdy teploty klesají pod 7 °C. Mají měkčí směs a hlubší vzorek, který lépe odvádí sníh, břečku a vodu, čímž zajišťuje lepší přilnavost na kluzkých površích.

Výhody:
  • Lepší přilnavost na sněhu a ledu – Díky speciální měkké směsi a hlubokému vzorku se zimní pneumatiky lépe „zakusují“ do sněhu a břečky.
  • Kratší brzdná dráha v zimních podmínkách – V chladném počasí zimní pneumatiky výrazně zkracují brzdnou dráhu oproti letním pneumatikám.
  • Zvýšená bezpečnost – Jsou navrženy tak, aby zvládaly nejen nízké teploty, ale i náročné zimní podmínky, jako jsou led a sníh.
Nevýhody:
  • Vyšší opotřebení v teple – Měkčí směs zimních pneumatik se při vyšších teplotách rychleji opotřebovává.
  • Horší výkon na suché vozovce – V teplých podmínkách ztrácejí zimní pneumatiky svou stabilitu a mohou negativně ovlivnit ovladatelnost a brzdnou dráhu.

Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami. Jsou určeny pro řidiče, kteří jezdí především ve městech nebo mírnějších podmínkách, kde se nevyskytují extrémní zimní podmínky.

Výhody:
  • Úspora času a peněz – Nemusíte přezouvat pneumatiky dvakrát ročně, což šetří náklady a čas.
  • Dobrá použitelnost v mírných podmínkách – Pro mírné zimy a léta jsou celoroční pneumatiky slušnou volbou, zvládnou lehký sníh i mírný mráz.
  • Všestrannost – Jsou vhodné pro řidiče, kteří nejezdí často v extrémních podmínkách a preferují pohodlí před maximálním výkonem.
Nevýhody:
  • Kompromisní výkon – Celoroční pneumatiky nedosahují výkonnostních parametrů letních pneumatik v létě ani zimních pneumatik v zimě.
  • Rychlejší opotřebení – Protože musí zvládat teplo i chlad, jejich směs není tak optimalizovaná pro extrémní podmínky, což může vést k rychlejšímu opotřebení.
  • Horší přilnavost ve velmi náročných podmínkách – Ve srovnání se zimními pneumatikami neposkytují dostatečnou bezpečnost v hlubokém sněhu či na ledu.
  • Na co si dát pozor při výběru pneumatik?

    Při výběru pneumatik je důležité zohlednit několik parametrů:
    • Rozměr a specifikace – Pneumatiky musí odpovídat doporučeným rozměrům pro váš vůz, které najdete v technickém průkazu.
    • Označení pneumatik – Sledujte štítky pneumatik, které poskytují informace o úspornosti paliva, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Vysoce hodnocené pneumatiky jsou zpravidla spolehlivější a bezpečnější.
    • Typ použití – Zvažte, v jakých podmínkách budete nejčastěji jezdit. Pokud trávíte zimu v horách, jsou zimní pneumatiky nezbytností. Naopak v teplejších regionech a městských podmínkách mohou být celoroční pneumatiky dostatečné.
    • Opotřebení a výdrž – Kvalitní pneumatiky mají delší životnost, což se vyplatí zejména při častých jízdách.

    Parametry pneumatik

  • Hloubka dezénu – Minimální hloubka pro letní pneumatiky je 1,6 mm, pro zimní je doporučena hloubka alespoň 4 mm. Při opotřebení pod tyto limity se zhoršuje přilnavost a prodlužuje brzdná dráha.
  • Valivý odpor – Nižší valivý odpor zajišťuje nižší spotřebu paliva. To je výhodné především u letních pneumatik, které jsou optimalizovány pro efektivní jízdu.
  • Brzdná dráha – Při výběru pneumatik je důležité sledovat, jakou brzdnou dráhu poskytují za různých podmínek. Letní pneumatiky mají nejkratší brzdnou dráhu na suchu, zimní na sněhu a ledu.

Důležité je taky věnovat pozornost výběru pneumatik a parametrů dle TP.

Závěr

Každý typ silničních pneumatik má své výhody a nevýhody je proto důležité zvolit pneumatiky podle toho v jakých podmínkám budete nejčastěji čelit. Letní pneumatiky poskytují skvělou přilnavost v teplých měsících, zimní pneumatiky jsou nezbytné pro bezpečnou jízdu v chladných podmínkách a celoroční pneumatiky mohou být dobrou volbou pro řidiče, kteří se chtějí vyhnout přezouvání a nepohybují se v extrémních podmínkách. Další typy pneumatik jako off-road, all-terrain, závodní, recyklované nebyli mnou ještě vyzkoušené. Další věcí při rozhodování jsou také vaše jízdní návyky, klima a terén, ve kterém se pohybujete. Mě vyhovují celoroční, jsou bez starostí a pro mě velmi spolehlivé.


Děkuji, že jsi se podíval(a) na můj článek!
Na webu mám spoustu dalších, všechny Ti rád přehledně vypíšu během okamžiku.
Napsáno: 15.10.2024
Přečteno: 9x
Vytisknout článek
Sdílet:   | závadný obsah
Známka článku:  neohodnoceno

Diskuse k článku:

Přidat komentář

Široko daleko žádný komentář.
Můžeš nějaký přidat :)

Jste ztracení v hledání menu? Nemusíte hladovět! Stačí kliknout na tu malou hamburgerovou ikonu v pravém horním rohu.