Zdroj: https://clanky.lukaszafer.cz/a651-zkusenost-s-celorocnimi-pneumatikami ,publikováno: 15.10.2024

Zkušenost s celoročními pneumatikami

Jako řidič, který ročně najede přes 20 tisíc kilometrů osobním vozidlem, jsem dlouho řešil, zda jsou lepší sezónní pneumatiky nebo celoroční. Po několika letech používání mohu říct, že celoroční pneumatiky mi vyhovují více. Nemusím se starat o přezouvání dvakrát ročně, šetřím čas i peníze a v terénu i na silnicích jsou v pohodě. Samozřejmě mají své limity, ale pro mé potřeby jsou ideálním řešením.

Nejdůležitější důvody jsem už zmínil v úvodu článku, ale protože se v mém okolí i v pracovním kolektivu často řeší výhody a nevýhody různých sezónních pneumatik nebo se debatuje o kvalitě podle značky, rozhodl jsem se podívat blíže na hlavní parametry a funkčnost jednotlivých typů. Cílem je odpovědět na otázky, které v těchto, občas vášnivých konverzacích nejčastěji zaznívají a pomoci tak s výběrem pneumatik, které budou nejlépe vyhovovat konkrétním podmínkám a potřebám každého řidiče.

Osobní zkušenost: Roky s celoročními pneumatikami: Vyplatí se?

Nejdříve se trochu představím, aby bylo jasné, z jaké zkušenosti vycházím, když tvrdím, že mi celoroční pneumatiky nejvíc vyhovují. Jsem aktivním řidičem už 14 let a najezdil desítky tisíc kilometrů. Přesto si pořád nepřipadám jako "ostřílený" řidič – silnice mě dokáže překvapit každý den. Denně jsem dojížděl 80 kilometrů do práce a zažil jsem si snad všechny možné situace: od rozpáleného asfaltu s teplotou 40 °C, po ledovku a sněhové závěje na dálnici, kterou nikdo ze silničářů nestihl prohrnout. A když už byla dálnice pod vodou kvůli přívalovým dešťům, taky jsem to zvládl bez sebemenších nejistot.

Často se pohybuji i v horách, Krušné hory mám prakticky za rohem. Projíždím neprohrnutým sněhem a připadám si občas jako sněžný pluh. I v létě jsem neměl problém na písečné pláži v Bibione a někdy moje cesty vedou i přes polní, bahnité a kopcovité trasy. Občas za sebou táhnu i těžký přívěsný vozík.

IMG_20231202_143715.jpg IMG_20231202_144412.jpg

Je pravda, že za poslední dva roky mám auto s Haldex 4x4 pohonem, což z jízdy dělá úplně jiný zážitek ve srovnání s mými staršími předokolkami. Ale co se nemění? Celoroční pneumatiky. Ty mě nikdy nezklamaly. Hodně záleží na řidiči za volantem, jak své auto umí ovládat a poradit si s danou situací a předpokládat nějaké riziko s ohledem na rychlost vozidla.

Srovnání letních, zimních a celoročních pneumatik:

Letní pneumatiky

Jsou speciálně navrženy pro teplejší měsíce, kdy se teplota vzduchu pohybuje nad 7 °C. Mají tvrdší směs, která zaručuje lepší přilnavost na suchých i mokrých silnicích a jsou přizpůsobeny pro rychlejší jízdu.

Výhody: Nevýhody:

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou navrženy pro chladnější měsíce, kdy teploty klesají pod 7 °C. Mají měkčí směs a hlubší vzorek, který lépe odvádí sníh, břečku a vodu, čímž zajišťuje lepší přilnavost na kluzkých površích.

Výhody: Nevýhody:

Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami. Jsou určeny pro řidiče, kteří jezdí především ve městech nebo mírnějších podmínkách, kde se nevyskytují extrémní zimní podmínky.

Výhody: Nevýhody:

Důležité je taky věnovat pozornost výběru pneumatik a parametrů dle TP.

Závěr

Každý typ silničních pneumatik má své výhody a nevýhody je proto důležité zvolit pneumatiky podle toho v jakých podmínkám budete nejčastěji čelit. Letní pneumatiky poskytují skvělou přilnavost v teplých měsících, zimní pneumatiky jsou nezbytné pro bezpečnou jízdu v chladných podmínkách a celoroční pneumatiky mohou být dobrou volbou pro řidiče, kteří se chtějí vyhnout přezouvání a nepohybují se v extrémních podmínkách. Další typy pneumatik jako off-road, all-terrain, závodní, recyklované nebyli mnou ještě vyzkoušené. Další věcí při rozhodování jsou také vaše jízdní návyky, klima a terén, ve kterém se pohybujete. Mě vyhovují celoroční, jsou bez starostí a pro mě velmi spolehlivé.