Menu

Zapojení subwooferu v autě

Zapojení subwooferu v autě
Subwoofer v automobilu není pouhým doplňkem, ale klíčovým prvkem pro vytvoření bohatšího zvukového zážitku při poslechu hudby. Tyto reproduktory jsou specializované na nízké frekvence (např. od 20 do 250 Hz) dokáží poskytnout hluboký basový dojem, který obohacuje celkovou kvalitu zvuku. Umístění subwooferů v zavazadlovém prostoru auta je běžnou praxí. Tento článek se zaměří na základní pravidla a postup pro správné zapojení subwooferu se zesilovačem.
reklama konec reklamy

Návod na instalaci nového autorádia do vašeho vozidla naleznete v článku:
Zapojení autorádia v automobilu
.

Dveřní reproduktory se zaměřují na reprodukci vyšších frekvencí a nedokážou adekvátně zprostředkovat nízké tóny, jaké poskytuje subwoofer. Kvalitní subwoofer výrazně zdokonaluje celkový zvukový zážitek, zvláště při poslechu hudebních žánrů, které vyžadují výrazný basový základ, jako jsou rock, elektronická hudba nebo reggae. Diskutovat o konkrétních stavbách, například SQL nebo Drag DB, můžeme prostřednictvím komentářů.

Automobilový subwoofer s ozvučnicí je obvykle umístěn v zavazadlovém prostoru, pod sedačku nebo na místě rezervního kola. Jeho propojení s autorádiem vyžaduje speciální postup. Subwoofer nelze přímo připojit k reproduktorovým výstupům autorádia - naopak, je nezbytné použít zesilovač. Zesilovač zlepšuje zvukový výstup pro subwoofer a umožňuje nastavení optimálních frekvencí a zesílení. V případě, že se nejedná o monoblok, je třeba přepnout na nízké frekvence (LP) a pravděpodobně provést zapojení tzv. do můstku (mosfet).

Propojení zesilovače s autorádiem je relativně jednoduché. Pokud autorádio obsahuje integrovaný cinch výstup pro subwoofer, máte štěstí. V opačném případě je nezbytné připojit na jeden z reproduktorových výstupů High/Low převodník, který upraví signál pro nízké tóny. Použitím cinch-cinch kabelů (lze i opticky) propojíte výstup autorádia se vstupem zesilovače.

Je důležité zdůraznit, že zesilovač pro subwofer vyžaduje samostatné napájení od akumulátoru. Provedení napájení přes světla automobilu není přípustné. Napájecí kabel pro subwoofer se protáhne od akumulátoru až do zavazadlového prostoru k zesilovači, tento kabel přivádí +12V napájení. Mínusový kabel (-12V) lze bezpečně ukotvit na karoserii vozidla kdekoliv, avšak s co největší možnou vodivostí (zbroušení laku = pevné spojení s karoserií). Z autorádia pak vychází i tzv. remote vodič, který slouží k ovládání zapínání a vypínání zesilovače. Není-li REM vodič, je potřeba vymyslet nějaký přepínač či jiné řešení. Možnost, kde získat 12V+ pro spínání je v napájení antény. Většina kvalitních neoriginálních (aftermarket) autorádií má již potřebné výstupy v základu.

Blokové a profesionální schéma, jak to může vypadat:

img

V blokovém schématu výše je zobrazeno pravděpodobné zapojení ve vašem vozidle. Nyní se zaměříme na parametry, které je třeba dodržet:

  • Kabelová sada - napájení vždy je nutné použít kabely vhodného průřezu např. 10 mm². Průřez se volí dle výkonu zesilovače a subwooferu. Součástí je i pojistka a pojistkové pouzdro, která se zapojí co nejblíže akumulátoru. Pro bezpečné zapojení použijte kabelová oka a izolační pásku.
  • Kabelová sada - signálové kabely může být s konektory cinch-cinch nebo optické, součástí může být i ovládací vodič (REM) pro spínání zesilovače.
  • Kapacitor - někdy je možné v kufru vidět velký válec s displejem, který ukazuje napětí. Je to pouhý kondenzátor (možná i zbytečný :)) - dorovnává napětí a proud při zatěži subwooferu (špičky), předchází pohasínání tlumených světel a tachometru, avšak pouze minimálně. V tomto případě je potřeba zvýšit kapacitu baterie, případně alternátoru, jiná možnost není.

Ukázka zapojení ve vozidle

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg

Svůj výkonný zesilovač jsem si odpálil a subwoofer prodal, proto došlo k dočasnému přepojení zesilovače, DPS a subwooferu. Je to úmyslně všechno vidět, dříve jsem měl dva zesilovače schované na boku kufru a celý kufr mi zabíral subwoofer. PS. vozidlo používám i na kšefty, nejdříve musel proběhnout úklid :D Jak jsem zapojoval rádio můžete vidět zde. Všimněte si, že akumulátor mám vlevo v zavazadlovém prostoru, žlutý silný kabel je od akumulátoru v přední části vozidla, dohromady jsem získal .cca 190Ah.

Druhy subwooferu, zesilovačů, ozvučnic

Víte, jaký je rozdíl mezi pasivním a aktivním subwooferem? Víte, že ano, takže jsem se rozhodl nepopisovat jednotlivé okruhy témat. Otázky jsem ochoten zodpovídat dole v komentářích.

Nastavení zesilovače, EQ autorádia a funkční zkouška

Při úspěšném zapojení je nutné nastavit v ekvalizéru (nebo DPS) autorádia vhodné frekvence pro tweety, výšky, středobasy a basy. Toto je zvláště důležité! Zesilovač nastavte optimálně pro subwoofer. Pokud máte zájem o profesionální ozvučení vašeho vozidla, můžete využít služeb třetích stran, nebo se mi rovnou ozvěte. Kvalitu ozvučení dosáhnete prostřednictvím různých tlumení a kvalitních komponent. DB Drag ani SQL se nezúčastňuji. Můj kamarád je do toho vášnivý a se svým 8kw systémem dělá slušný rachot po sídlišti. Dokonce získal několik pohárů. Gratuluji! :D

348355428_629174032167160_3231839967922928133_n.jpg 379983102_181083011677558_8046830286953602446_n.jpg 412697042_1063515284960579_3398439625176681016_n.jpg 413236335_6872996566082683_6051271183149704634_n.jpg 413277049_904292154189754_8931966929625967975_n.jpg 413811092_796887572306771_9189328788168573935_n.jpg 413958262_1353030888917005_6951096621859018454_n.jpg

Děkuji, že jsi se podíval(a) na můj článek!
Na webu mám spoustu dalších, všechny Ti rád přehledně vypíšu během okamžiku.
Napsáno: 2.1.2024
Přečteno: 790x
Vytisknout článek
Sdílet:   | závadný obsah
Známka článku:  neohodnoceno

Diskuse k článku:

Přidat komentář

Široko daleko žádný komentář.
Můžeš nějaký přidat :)

Jste ztracení v hledání menu? Nemusíte hladovět! Stačí kliknout na tu malou hamburgerovou ikonu v pravém horním rohu.