
Audio v automobilu: Zapojení kapacitoru

Jak již bylo napsáno v úvodu: při použití aktivního subwooferu nebo zesilovače v automobilovém audio systému může docházet k energetickým špičkám, které zatěžují elektrickou soustavu vozidla a způsobují kolísání napětí, což se může projevovat např. problikáváním světel. Pro stabilizaci napájení a snížení těchto špiček je vhodné do systému zapojit kapacitor. Kapacitor funguje jako kondenzátor, který poskytuje rychlou dodávku proudu při nárazovém zvýšení zátěže, čímž pomáhá chránit ostatní komponenty elektrické soustavy a zajišťuje stabilní výkon audio zařízení.
Kapacitor se vyznačuje dvěma parametry: jmenovité napětí (např. 12 až 24 V, odpovídající napájecímu systému vozidla) a kapacita, která se udává v faradech (F). U automobilových kapacitorů se kapacita obvykle pohybuje v rozmezí 1–10 F. Obecně platí pravidlo, že na každých 1 000 W RMS výkonu zesilovače je doporučeno použít kapacitor s kapacitou alespoň 1 farad, aby byla zajištěna dostatečná stabilizace napájení a výkonu.
Kapacitor by měl být umístěn co nejblíže k zesilovači, aby se minimalizovaly ztráty energie na napájecím vedení a zajistila maximální účinnost stabilizace napětí. Kapacitor je užitečný doplněk pro výkonné audio systémy, ale pokud máte extrémně výkonný systém, může být lepší investovat do druhé baterie nebo lepšího alternátoru.
Schéma zapojení:
Ještě před paralelním připojením kapacitoru do napájení je nutné kapacitor nejprve nabít, třeba přes autožárovku (ne LED). Omezí se tím nárazový proud a zabrání jiskření nebo možnému poškození kapacitoru a ostatních komponent!
Na webu mám spoustu dalších, všechny Ti rád přehledně vypíšu během okamžiku.
Diskuse k článku:
Přidat komentářŠiroko daleko žádný komentář.
Můžeš nějaký přidat :)