Jaký typ nosiče jízdních kol na automobil ?

Jaký typ nosiče jízdních kol na automobil ?S vášní cestovat a poznávat krásy různých měst a přírody, jsem se rozhodl pro koupi nosiče kol. Jaké typy nosičů kol existují ? Musíme se jejich výběrem řídit podle typu auta ? Jakým způsobem se na auto nosiče připevňují ?

Nosiče kol můžeme rozdělit do dvou kategorií:

  • Střešní – určené pro montáž na střechu vozidla, resp. na základní střešní nosič (příčníky)
  • Zadní – určený pro montáž na tažné zařízení, nebo zadní (páté) dveře auta


Zadní nosič
U vozidel SUV, Off-road a Mini-bus je vhodný jednoznačně nosič zadní, především kvůli manipulaci se nosičem samotným, ale i jízdním kolem při jeho nakládání a vykládání – předpokládáme totiž u zmíněných vozidel větší světlou výšku. Rozhodující může však být cena, která u zadních nosičů pro čtyři jízdní kola vyšplhá až na 12 – 18 tisíc. Instalace nosičů na zadní (páté) dveře v opravdu bezpečném a spolehlivém provedení je možná jen pro malý počet vozidel (vyhněte se univerzálním typům), proto doporučujeme nosič na tažné zařízení, je-li jím vozidlo vybaveno. Mnoho motoristů si nechává tažné zařízení doinstalovat jen právě kvůli zadnímu nosiči kol.

Střešní nosič
U ostatních vozidel se nabízí, především kvůli nízkým pořizovacím nákladům (u spolehlivých nosičů od 800 do 3000 Kč) nosič střešní. V obou kategoriích se nosiče vyrábějí v provedení z oceli, nebo slitin hliníku, což oceníte nejen při pohledu na výrobek, ale i při manipulaci – pro jeho nižší hmotnost.


SYSTÉMY MONTÁŽE:
U zadních nosičů na tažné zařízení se dnes setkáme s plně automatickými systémy, které zajistí upevnění k tažnému zařízení (ke kouli) jen překlopením ovládací páky upínacího mechanismu. Levnější výrobky musíme připevnit pomocí nářadí, nebo ručním šroubováním.

Připevňujeme nosiče
U nosičů na zadní dveře se vždy jedná o systém horních závěsů a spodních úchytů, které je potřeba mezi sebou natáhnout – např. také pomocí páky, nebo montážního klíče. Montáž střešních nosičů kol je řešena jen dvěma způsoby. První a nejčastější je pomocí upínacích třmenů, které obepnou nosič (příčník) a upevňují se buď ruční maticí, nebo pomocí páky (podobně jako u autoboxů).


"T" adaptér
Druhý systém využívá možnosti předností základního nosiče z hliníku a možnosti aplikace tzv. „T“ adaptérů, kdy je místo třmenů použit adaptér, který se nasune do drážky hliníkového nosiče – což usnadňuje manipulaci, neničí povrch nosiče a pohledově neruší elegantní vzhled hliníkového základního nosiče. Nelze použít pro ocelový základní nosič. Upevnění nosiče k adaptérům stejně jako v předchozím případě.

SYSTÉMY UPEVNĚNÍ JÍZDNÍCH KOL:
U zadních nosičů na tažné zařízení se ve většině případů jedná o upevnění, kdy kolo stojí na základně nosiče, ke které je připevněno pomocí kvalitních řemínků za kola a je tak zajištěno i proti horizontálnímu pohybu. Vertikální pohyb kola zajišťují ramena, která se upevňují za příčku spojující sedlovku a představec. U dámských kol, kde příčka není, se používá speciálního adaptéru. U nosičů na zadní dveře je systém upevnění jízdních kol totožný s předchozím.

U střešních nosičů kol se kola upevňují dvěma způsoby:
1. První je méně používaný, ale bezpochyby je tím nejlepším, který využívají všechny závodní cyklo týmy světa pro přepravu svých nástrojů. Jde o upevnění za přední vidlici, kdy po vyjmutí předního kola zdvihnete kolo do nosiče a jeho upevnění provedete za vidlici v místě, kde dříve bylo upevněno kolo. Zajistíte tak jeho horizontální i vertikální stabilitu, kterou pojistíte upnutím zadního kola k základně nosiče. Tento systém doporučujeme všem, kteří vlastní kolo vyrobené z kompozitů, nebo slitin duralu.

2. Druhý působ upíná kolo za rámovou trubku pomocí čelistí, jejichž pohyb je převáděn mnoho způsoby, od točivého pomocí matice a šroub, přes páku až po různé vychytané ovládače. Čelisti kolo zajistí proti vertikálnímu pohybu, horizontálně kolo jistí k základně vždy řemínky v textilním, nebo celoplastovém provedení.

Prevence
Naprostá většina nosičů kol je vyráběna pouze v zamykatelném provedení, kdy je zajištěn nosič samotný k automobilu, ale i kolo v nosiči. Překonání zámku však není takový problémem, proto doporučujeme na zámky nespoléhat a kola nenechávat bez dozoru.

Rady ptáka Loskutáka Sdílet článek na Facebook
Sdílet článek na Twitteru
Vytisknout článek
Nahlásit tento článek jako závadný

PŘIDAT KOMENTÁŘ...


Široko daleko žádný komentář.
Můžeš nějaký přidat :)