nacitam Vyčkejte do zmizení tohoto textu. Obsah stránek se načítá.

Jaký typ nosiče jízdních kol na automobil ?

Jaký typ nosiče jízdních kol na automobil ?S vášní cestovat a poznávat krásy různých měst a přírody, jsem se rozhodl pro koupi nosiče kol. Jaké typy nosičů kol existují ? Musíme se jejich výběrem řídit podle typu auta ? Jakým způsobem se na auto nosiče připevňují ?

Nosiče kol můžeme rozdělit do dvou kategorií:

  • Střešní – určené pro montáž na střechu vozidla, resp. na základní střešní nosič (příčníky)
  • Zadní – určený pro montáž na tažné zařízení, nebo zadní (páté) dveře auta


Zadní nosič
U vozidel SUV, Off-road a Mini-bus je vhodný jednoznačně nosič zadní, především kvůli manipulaci se nosičem samotným, ale i jízdním kolem při jeho nakládání a vykládání – předpokládáme totiž u zmíněných vozidel větší světlou výšku. Rozhodující může však být cena, která u zadních nosičů pro čtyři jízdní kola vyšplhá až na 12 – 18 tisíc. Instalace nosičů na zadní (páté) dveře v opravdu bezpečném a spolehlivém provedení je možná jen pro malý počet vozidel (vyhněte se univerzálním typům), proto doporučujeme nosič na tažné zařízení, je-li jím vozidlo vybaveno. Mnoho motoristů si nechává tažné zařízení doinstalovat jen právě kvůli zadnímu nosiči kol.

Střešní nosič
U ostatních vozidel se nabízí, především kvůli nízkým pořizovacím nákladům (u spolehlivých nosičů od 800 do 3000 Kč) nosič střešní. V obou kategoriích se nosiče vyrábějí v provedení z oceli, nebo slitin hliníku, což oceníte nejen při pohledu na výrobek, ale i při manipulaci – pro jeho nižší hmotnost.


SYSTÉMY MONTÁŽE:
U zadních nosičů na tažné zařízení se dnes setkáme s plně automatickými systémy, které zajistí upevnění k tažnému zařízení (ke kouli) jen překlopením ovládací páky upínacího mechanismu. Levnější výrobky musíme připevnit pomocí nářadí, nebo ručním šroubováním.

Připevňujeme nosiče
U nosičů na zadní dveře se vždy jedná o systém horních závěsů a spodních úchytů, které je potřeba mezi sebou natáhnout – např. také pomocí páky, nebo montážního klíče. Montáž střešních nosičů kol je řešena jen dvěma způsoby. První a nejčastější je pomocí upínacích třmenů, které obepnou nosič (příčník) a upevňují se buď ruční maticí, nebo pomocí páky (podobně jako u autoboxů).


"T" adaptér
Druhý systém využívá možnosti předností základního nosiče z hliníku a možnosti aplikace tzv. „T“ adaptérů, kdy je místo třmenů použit adaptér, který se nasune do drážky hliníkového nosiče – což usnadňuje manipulaci, neničí povrch nosiče a pohledově neruší elegantní vzhled hliníkového základního nosiče. Nelze použít pro ocelový základní nosič. Upevnění nosiče k adaptérům stejně jako v předchozím případě.

SYSTÉMY UPEVNĚNÍ JÍZDNÍCH KOL:
U zadních nosičů na tažné zařízení se ve většině případů jedná o upevnění, kdy kolo stojí na základně nosiče, ke které je připevněno pomocí kvalitních řemínků za kola a je tak zajištěno i proti horizontálnímu pohybu. Vertikální pohyb kola zajišťují ramena, která se upevňují za příčku spojující sedlovku a představec. U dámských kol, kde příčka není, se používá speciálního adaptéru. U nosičů na zadní dveře je systém upevnění jízdních kol totožný s předchozím.

U střešních nosičů kol se kola upevňují dvěma způsoby:
1. První je méně používaný, ale bezpochyby je tím nejlepším, který využívají všechny závodní cyklo týmy světa pro přepravu svých nástrojů. Jde o upevnění za přední vidlici, kdy po vyjmutí předního kola zdvihnete kolo do nosiče a jeho upevnění provedete za vidlici v místě, kde dříve bylo upevněno kolo. Zajistíte tak jeho horizontální i vertikální stabilitu, kterou pojistíte upnutím zadního kola k základně nosiče. Tento systém doporučujeme všem, kteří vlastní kolo vyrobené z kompozitů, nebo slitin duralu.

2. Druhý působ upíná kolo za rámovou trubku pomocí čelistí, jejichž pohyb je převáděn mnoho způsoby, od točivého pomocí matice a šroub, přes páku až po různé vychytané ovládače. Čelisti kolo zajistí proti vertikálnímu pohybu, horizontálně kolo jistí k základně vždy řemínky v textilním, nebo celoplastovém provedení.

Prevence
Naprostá většina nosičů kol je vyráběna pouze v zamykatelném provedení, kdy je zajištěn nosič samotný k automobilu, ale i kolo v nosiči. Překonání zámku však není takový problémem, proto doporučujeme na zámky nespoléhat a kola nenechávat bez dozoru.

Známka článku:  neohodnoceno
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Diskuse k članku:


Přidat příspěvěk




Široko daleko žádný komentář.
Můžeš nějaký přidat :)