Zdroj: https://clanky.lukaszafer.cz/a669-kdyz-se-otec-a-syn-jmenuji-stejne-necekana-prekazka-pri-rezervaci-letenek ,publikováno: 18.6.2025
Rezervace letenek obvykle nebývá nijak složitá, ale někdy narazíte na překvapivou komplikaci. V mém případě šlo o zdánlivou banalitu – chtěl jsem koupit letenky pro sebe a svého syna. Problém? Máme úplně stejné jméno i příjmení. Systém ale odmítl vystavit dvě letenky na totožné údaje. Co s tím ?
Formulář pro rezervaci letenek obsahuje samostatná pole pro zadání pohlaví a data narození každého cestujícího. Dokonce už v úvodním kroku dokáže systém rozpoznat, kolik osob a v jakém věku poletí – v mém případě 2 dospělí a 1 dítě.
O to víc mě překvapilo, že s těmito informacemi systém dál nijak nepracuje. Po zadání všech údajů a potvrzení platby totiž vyskočila chybová hláška:
„Rezervaci nelze dokončit, protože na tomto letu se již nachází cestující se stejnými údaji.“
Z vlastní zkušenosti vím, jak citlivá může být kontrola, pokud se něco nezdá být v pořádku. V minulosti jsem si prošel důkladnou imigrační kontrolou – obklopilo mě několik úředníků a prověřovali mě jen proto, že jsem u přepážky u nástupu do letadla řekl, že nemluvím anglicky.
Právě proto si dobře uvědomuji, že jakákoli nesrovnalost v osobních údajích – například přidané označení „Jr.“ nebo „Sr.“ za jménem – může vést ke komplikacím. Nemám v praxi ověřeno, ale prý to nějaké letecké společnosti tolerují (v Schengenu).
Jméno a příjmení na letence musí přesně odpovídat údajům v cestovním dokladu. Pokud tomu tak není, může být potřeba oficiální přepis, který bývá nejen časově náročný, ale také finančně nákladný. Letecké společnosti si za opravu jména často účtují vysoké poplatky.
Vyzkoušel jsem dvě samostatné rezervace – v první jsem zadal jednoho dospělého a jedno dítě. Ta proběhla bez problémů a rezervace byla úspěšně dokončena.
Když jsem se však pokusil vytvořit druhou (pro sebe) rezervaci, systém ji zamítl s tím, že cestující se stejnými údaji už na daném letu existuje. Ani tento postup tedy nefungoval.
Nezbylo mi nic jiného, než zavolat na zákaznickou linku Eurowings a zeptat se, jak mám postupovat, pokud cestují dvě osoby se stejným jménem. Tam mi poradili, ať při rezervaci lehce upravím jméno – například přidáním jednoho písmenka – a poté jim zavolám zpět, aby jméno opravili podle dokladu.
Stejný postup mi potvrdil i oficiální účet Eurowings na Messengeru, kde jsem následně pokračoval v komunikaci. Úprava byla provedena bez problémů a rezervace byla úspěšně dokončena. Změna byla zdarma.